Nedávné inovace v oblasti autonomních a automatizovaných vozidel ukazují na perspektivu, že se tato technologie může stát neodmyslitelnou součástí naší moderní společnosti. V posledních několika letech byl kladen velký důraz na autonomní vozidla. Automatizace vozidel slibuje řadu výhod, jako jsou zlepšení mobility a minimalizace energetické náročnosti a emisí. Kromě toho představují významný nástroj v boji proti pandemiím, protože autonomní vozidla mohou být využívána k přepravě lidí s dodržováním izolace a sterilizace.
Jednou z největších výhod autonomních vozidel je možnost, že cestující se budou moci věnovat jiným aktivitám, což znamená, že doba cesty nebude považována za ztrátu času . Navíc mají potenciál pro sdílení jízd a přesun osobní dopravy z individuálního užívání na sdílené užívání .
Nicméně zákony a předpisy ještě nejsou připraveny na tuto změnu a právní sektor spíše sleduje vývoj autonomních vozidel než že by přijímal vedoucí roli.
Než budou auta jezdit úplně sama, musí se zvládnout různé úrovně, na které se autonomní řízení dělí.
ÚROVEŇ 0: POUZE ŘIDIČ
Ideální stav pro vášnivé řidiče. Řidič řídí sám, zrychluje, brzdí, mění libovolně směr jízdy, atd.
ÚROVEŇ 1: ASISTENČNÍ SYSTÉMY
Mezi systémy na této úrovni patří například tempomat, který reguluje rychlost a nově i vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Řidič musí držet volant v ruce a dávat pozor na provoz. Mezi technologie 1. úrovně patří také asistenti nouzového brzdění, kteří přebírají některé úkoly při brzdění, ale všechny ostatní úkoly ovládání nechávají na řidiči. Tyto systémy jsou většinou omezeny ve své funkčnosti a fungují jen do určité rychlosti nebo jsou jen částečně použitelné za nepříznivých povětrnostních podmínek.
ÚROVEŇ 2: ČÁSTEČNÁ AUTOMATIZACE
Na této úrovni mohou vozidla jet autonomně rovně, držet se v jízdním pruhu nebo automaticky regulovat vzdálenost k vozidlu vpředu v definovaných situacích, například na dálnici. V dopravních zácpách může vozidlo zcela nezávisle převzít řízení a brzdění. I zde mohou nastat omezení v důsledku povětrnostních podmínek, například pokud znečištěné senzory ovlivňují elektroniku. Mezi technologie, které je třeba zmínit, patří varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent změny jízdního pruhu, asistenti v dopravní zácpě a automatizovaní parkovací asistenti.
ÚROVEŇ 3: VYSOKÁ AUTOMATIZACE
Vysoce automatizované řízení na úrovni 3 se týká vozidel, která například na dálnici převezmou úplnou kontrolu. Systémy regulují předjíždění a vyhýbací manévry, zrychlují a brzdí. V nebezpečných situacích je řidič požádán, aby ve stanovené době vzal volant zpět. Od úrovně 3 dále vozidla automaticky komunikují s ostatními vozidly a vyměňují si informace, například o nehodách. Zákonodárci v současné době pracují na povolení vozidel úrovně 3, což lze očekávat na veřejných komunikacích od roku 2024.
ÚROVEŇ 4: PLNÁ AUTOMATIZACE
V úrovni 4, plně automatizované řízení , se vozidlo většinu času pohybuje samo a zvládá také složité situace na venkovských silnicích a ve městě. Řidič se může při jízdě soustředit na jiné věci a nemusí neustále sledovat dění na silnici. Teprve když systém již nezvládá úkoly řízení, je řidič požádán, aby převzal vedení.
Na úrovni 4 je také městský provoz regulován automaticky, například automatickým přepínáním semaforů na zelenou, když se přiblíží vozidlo a není vidět žádný příčný provoz. Vozidla spolu komunikují a upozorňují se na změny jízdních pruhů a podobně.
ÚROVEŇ 5: NENÍ POTŘEBA ŽÁDNÝ OVLADAČ
Od úrovně 5 jezdí vozidla od začátku do konce zcela sama – není potřeba žádný lidský zásah. Tyto automobily bez řidiče nevyžadují volant ani pedály.