Podle německého kancléře Olafa Scholze pracuje Evropská unie na návrhu celoevropských dotací pro elektromobily. Tento krok přichází jako reakce na nedávný pokles prodejů těchto vozidel. Zavedení dotací by mohlo významně ovlivnit automobilový trh, posílit prodeje elektromobilů a urychlit přechod k ekologičtějším dopravním řešením.
Podle údajů Centra dopravního výzkumu klesly prodeje elektroaut v celé EU meziročně téměř o šest procent, což signalizuje možné zpomalení v adopci těchto technologií. V reakci na tento trend přišla místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová s návrhem na zavedení dotací, které by mohly podpořit zájem o elektromobily.
Důvody pro zavedení dotací
Hlavním argumentem pro zavedení celoevropských dotací je potřeba harmonizace podmínek napříč jednotlivými státy. Národní dotace sice existují, ale jsou velmi rozdílné a často nesystematické, což vede k nerovnoměrnému rozvoji trhu s elektromobily v různých zemích. Celoevropský přístup by tuto situaci mohl sjednotit a zároveň poskytnout jasnější a stabilnější rámec pro spotřebitele i výrobce.
Zavedení dotací by mohlo výrazně zvýšit prodeje elektromobilů, což by pomohlo snížit celkové emise CO2 z dopravy, což je klíčový cíl Evropské unie v rámci Green Deal. Na druhou stranu je nutné zvážit i potenciální výzvy, jako je nalezení dostatečného financování pro tento program, určení spravedlivých a efektivních kritérií pro přidělování dotací, a zajištění, že dotace nepovedou k narušení trhu nebo k nežádoucím ekonomickým distorzím.
Reakce a diskuse
Fakt, že EU nyní zkoumá harmonizované pobídky pro elektromobily, však automaticky neznamená, že budou zavedeny – a není jasné, jak přesně budou strukturovány. Existují docela rozdílné nápady, jako je neomezená nákupní prémie nebo pobídky postupné na základě sociálních kritérií. Německý kancléř nedávno vyslovil podporu dočasným daňovým úlevám, ale pouze na nákup elektromobilů vyrobených v Německu. Zda je tato omezení obhajitelná podle evropského práva, není jasné. Během volební kampaně navrhla německá strana CSU nákupní prémii ve výši 3 600 eur.
Během svého projevu v Davosu Scholz uvedl, že není pochyb o tom, že elektromobilita je budoucností. „Kdokoli tvrdí opak, poškozuje náš průmysl,“ pokračoval Scholz. Zásadní podporu získal od předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové. „Příštích několik let bude zásadních pro udržení se v závodě o čisté a disruptivní technologie,“ řekla ve svém projevu v Davosu. „Evropa má všechno, co je potřeba, aby toho dosáhla. Plán na zavedení dotací vyvolal širokou diskusi mezi státními úřady, výrobci automobilů a občanskou společností. Zatímco někteří kritizují možný příklon k nadměrné regulaci a riziko zvýhodnění určitých skupin na úkor ostatních, jiní vítají tento krok jako nezbytný k dosažení dlouhodobých environmentálních a ekonomických cílů.
Dlouhodobý výhled
Navrhované dotace by mohly představovat zásadní změnu v politice EU týkající se elektromobility. Úspěch nebo neúspěch tohoto kroku bude mít dalekosáhlé důsledky nejen pro automobilový průmysl, ale i pro celkovou ekologickou strategii Evropy. Jde o šanci znovu potvrdit závazek EU k inovacím a udržitelnosti, ale také test schopnosti unie efektivně řešit výzvy související s modernizací své ekonomiky. Přestože konzervativní síly se nedávno pokusily zrušit zákaz registrací nových vozů s fosilními spalovacími motory do roku 2035, který byl schválen pod von der Leyenovou, předsedkyně Komise si stále stojí za svým. To by mohlo elektromobilitě poskytnout obrovský impuls, protože je v současné době nepravděpodobné, že by jiné technologie dosáhly do roku 2035 potřebné tržní zralosti a rozšíření.
Závěr
Vzhledem k rychle se měnícím podmínkám na trhu a neustálým inovacím v oblasti elektromobility je nezbytné, aby byla EU schopna rychle a flexibilně reagovat. Zavedení celoevropských dotací pro elektromobily by mohlo být krokem správným směrem, pokud bude správně navrženo a implementováno. Takové opatření by nejenže podpořilo ekologické cíle, ale také posílilo vnitřní trh a podpořilo technologický rozvoj a konkurenceschopnost Evropy na globální scéně.