Elektrická vozidla obecně vyžadují méně údržby než jejich spalovací protějšky, ale stále se jedná o složité stroje, které vyžadují servis a údržbu.
Elektrické motory mají mnohem méně pohyblivých částí než spalovací motory. To znamená, že elektrická auta často vyžadují mnohem méně údržby než jejich benzínové protějšky. Přesto však elektromobily potřebují pravidelnou údržbu.
K tomu patří běžné úkony, jako je rotace pneumatik, výměna různých kapalin a výměna filtrů vzduchu v kabině. Existuje také několik specifických služeb pro elektromobily, které řidiči těchto bateriových elektromobilů potřebují pravidelně sledovat.
Národní laboratoř pro obnovitelnou energii ve Spojených státech předpovídá, že dnešní baterie elektrických vozidel budou mít životnost mezi 12 a 15 lety. Pokud jsou používány v mírném podnebí, tato doba klesá na 8 až 12 let, pokud dochází k pravidelnému používání ve velmi náročných podmínkách. Přestože baterie elektrických vozidel nevyžadují téměř žádnou údržbu během své životnosti, existuje několik věcí, které mohou řidiči udělat k prodloužení životnosti .
Ostatní články
Vyhněte se extrémním teplotám
Extrémní teploty (jak horké, tak studené) jsou kryptonitem pro baterie. Výrobci automobilů to zohledňují při vývoji svých elektromobilů a vybavují je nezbytnými pomocnými chladiči a topnými systémy, aby udrželi teplotu baterie na přijatelné úrovni.
Nepočítejte s používáním rychlonabíječek donekonečna
I přesto, že jsou rychlo nabíječky pohodlné pro rychlé dobíjení, baterie se rychleji opotřebovávají než při pomalejším dobíjení s napětím 120 nebo 240 voltů. V těchto relativně raných dnech moderních elektromobilů ještě není úplně známo, jak moc rychlé nabíjení přesně ovlivňuje životnost baterie. Samozřejmě, při cestování na dlouhé vzdálenosti je rychlé nabíjení nezbytné a není důvod mu se vyhýbat. Ale koupit si elektromobil s plánem používat výhradně rychlo nabíječky není skvělý nápad, jak z hlediska životnosti baterie, tak z hlediska nákladů. Rychlo nabíjení stojí tři až čtyřikrát více za kilowatthodinu energie než zaplatíte doma, což může způsobit, že náklady na dobíjení elektromobilu budou srovnatelné s náklady na pohon vozidel s benzínovým motorem.
Snažte se vyhýbat plnému nabití nebo úplnému vybití baterie.
Baterie se rychleji degradují, když jsou nabíjeny na plnou kapacitu nebo když jsou zbaveny veškeré energie. Na pozitivní stranu mnoho výrobců zabrání nabíjení na plnou kapacitu, aby pomohli v boji proti degradaci baterie. Většina vozidel má nastavení na nabíjení na úroveň menší než 100 procent, a mnoho výrobců doporučuje nabíjení na úroveň 85 nebo 90 procent pro každodenní používání.
Údržba elektromobilu vs. benzínových vozidel
Přeměna elektřiny na mechanickou energii vytváří teplo a podobně jako u benzínových vozidel potřebují elektromobily udržovat své části pohonu chlazené, aby zajistily, že vše funguje tak, jak má. Některé používají vzduch , zatímco jiné používají nějakou formu chladicí kapaliny nebo chladiva, aby zabránili přehřátí součástí.
Zkontrolujte chladicí systém a náplň ostřikovačů
U elektromobilů, které používají chladicí kapalinu nebo podobné látky, může být periodicky nutné provádět výměnu nebo dobíjení systému. Neměnně budete potřebovat pravidelně doplňovat náplň ostřikovače čelního skla, bez ohledu na to, co pohání vaše vozidlo. Stejné platí i pro výměnu stěračů čelního skla.
Sledujte hladinu brzdové kapaliny a destičky
Podobně jako u vozidel s benzínovým motorem, i elektromobily potřebují brzdovou kapalinu k regulaci svých brzd. Výměna této kapaliny v pravidelných intervalech je nezbytná služba bez ohledu na pohon vašeho vozidla. I když se časy výměny liší mezi vozidly a výrobci, Ford doporučuje výměnu brzdové kapaliny u modelů Mach-E a Lightning každé tři roky. Destičky brzd jsou také něco, na co by měli řidiči dávat pozor. Dobrou zprávou je, že elektromobil by měl destičky a kotouče opotřebovávat mnohem pomaleji než vozidlo s benzínovým motorem. To je zásluhou funkce rekuperativního brzdění elektrických motorů, která umožňuje motoru zpomalit vozidlo zpětným získáváním jeho kinetické energie (a následně tuto energii vrátit zpět do baterie). I když elektromobily stále využívají své mechanické brzdy, používají je méně často, což snižuje opotřebení destiček a kotoučů. Skutečnost, že brzdy nejsou u elektromobilu tak často využívány, je přesně důvodem, proč je servisní plán společnosti Tesla zahrnuje mazání brzdových třmenů každých 12 měsíců nebo 15 000 km v oblastech, kde se používá sůl na tání sněhu a ledu.
Opotřebení pneumatik
Možná to je trochu zřejmé, ale ano, i na vašem elektromobilu je stále třeba vyměňovat pneumatiky. Ve skutečnosti je můžete dokonce potřebovat měnit častěji. Částečně je to způsobeno dodatečnou váhou elektromobilů (baterie jsou těžké). Pneumatiky Michelin Primacy MXM4 na voze Tesla Model 3 například mají menší hloubku dezénu než běžné celoroční pneumatiky. Máme podezření, že toto je kvůli zvýšení dojezdu. To však snižuje životnost těchto pneumatik celoročního typu.
Údržba elektromobilů vs. hybridů a plug-in hybridů
Vzhledem k tomu, že hybridní a plug-in hybridní auta mají na palubě benzinové motory, jejich údržbové rutiny jsou blíže k těm u vozidel s benzinovým motorem než u elektromobilů. Přesto však elektrické motory těchto vozidel umožňují zpomalit pomocí rekuperativního brzdění. To znamená, že brzdové kotouče a destičky hybridních a plug-in hybridních vozidel mají tendenci mít delší životnost než u benzínových aut.