Probereme, jak chladící kapalina zabrání přehřívání motoru vašeho auta a proč byste měli pravidelně kontrolovat její hladinu.
Jak název napovídá, hlavní funkcí chladící kapaliny je zabránit zamrznutí chladící kapaliny vašeho auta při nízkých teplotách (kde chladící kapalina je kombinací vody a antifrizu). Všechna vozidla s chlazením kapalným závisí na chladící kapalině, aby mohla fungovat v chladném počasí, a existuje několik různých typů, ze kterých si můžete vybrat. Abychom pochopili, co chladící kapalina je, musíte nejprve vědět, kam jde, a co vlastně dělá.
Různé barvy kapaliny – obvykle růžová/červená, modrá nebo zelená – jsou nejvýraznějším znakem toho, že existuje několik typů chladící kapaliny, ale všechny plní stejně důležitou roli. Zabraňují zamrznutí chladící kapaliny, umožňují jí pokračovat v odvádění nadbytečného tepla z motoru, rozptylovat ho přes chladič a udržovat motor při optimální pracovní teplotě.
Chladící kapalina pracuje tak, aby zabránila přehřátí motoru během jeho chodu, ale když vypnete motor, kapalina přestane proudit a teploty klesají. Zde přichází chladící kapalina do hry, zejména v chladnějším podnebí, protože zabrání zamrznutí a roztažení vody v směsi. Kdyby chladící kapalina expandovala, mohlo by to způsobit různé problémy, včetně úniků nebo dokonce deformace válcové hlavy.
Kromě snižování bodu mrazu směsi chladící kapaliny také plní další účel – funguje jako mazivo/ochránce pro vnitřnosti motoru. Většina motorů je vyrobena buď z železa nebo hliníku, a oba materiály mohou být korodovány vodou. Proto moderní chladící kapalina obsahuje chemikálie, které chrání vnitřní části motoru před korozi – včetně vodního čerpadla, které je často umístěno na obtížně dostupných místech, což způsobuje nákladné opravy.
Další články
Jaké jsou různé typy chladící kapaliny?
Stejně jako u mnoha tekutin pro váš automobil existuje několik variant chladící kapaliny, ze kterých si můžete vybrat. Typ chladící kapaliny závisí na složkách, na kterých je založen. Dva z nejčastějších typů jsou chladící kapalina s anorganickou aditivní technologií (IAT) a chladící kapalina s organickou kyselinovou technologií (OAT). Různá auta budou vyžadovat různé typy chladící kapaliny, protože nesprávný typ by mohl postrádat ochranné vlastnosti, které váš motor potřebuje, což by mohlo způsobit předčasné opotřebení nebo poškození. Takže, jak vždy, nejlepší způsob, jak zjistit, který typ chladící kapaliny je správný pro váš vůz, je buď se odkázat na návod vlastníka nebo se poradit se svým místním prodejcem automobilových součástí, prodejcem nebo autoservisem.
Jak zkontrolovat hladinu chladící kapaliny ve vašem autě?
Existují dvě běžné způsoby, jak to udělat, a závisí to na chlazení, které váš automobil používá. Za prvé, existují systémy, které mají chladící nádrž, která umožňuje změnu hladiny chladící kapaliny s ohledem na zahřátí systému bez vypouštění kapaliny. Abyste zkontrolovali hladinu chladící kapaliny v takovém systému, postupujte podle níže uvedených kroků:
Kontrola chladící kapaliny u vozidel s nádrží
- Nechte motor úplně vychladnout, protože se systém stává pod tlakem během provozu.
- Použijte svou příručku k tomu, abyste našli polohu nádrže chladící kapaliny v motorovém prostoru.
- Otevřete kapotu a najděte nádrž chladící kapaliny. Pokud nemáte příručku, obvykle se nachází na jedné straně motoru nad blatníkem.
- Na jedné straně nádrže budou minimální a maximální značky, které ukazují, kde by měla být hladina chladící kapaliny (tyto jsou obvykle určeny pro chladící kapalinu v chladu). Použijte tyto značky k ověření úrovně kapaliny.
Jak zkontrolovat chladící kapalinu u vozidel bez nádrže
Existují také systémy, které nemají chladící nádrž. Mohou mít nádrž přetečení, kam může být vypouštěna voda, ale nemůže se vrátit do motoru.
1. Podobně jako výše, nechte motor úplně vychladnout, protože se systém stává pod tlakem během provozu.
2. Otevřete kapotu a najděte chladič – obvykle se nachází vpředu motoru. Pokud ho nemůžete najít, vraťte se k příručce vozidla pro pokyny.
3. Vezměte hadřík nebo starý čajový utěrky a opatrně odšroubujte víčko na vrcholu chladiče. Pokud jste nečekali dostatečně dlouho na ochlazení motoru, může se uvolnit pára, buďte opatrní.
4. S odstraněným víčkem se podívejte do chladiče, chladící kapalina by měla sahat až na vrchol.
Pokud je chladící kapalina pod minimem, budete ji buď muset doplnit, nebo co je ještě lepší, vyprázdnit systém a nahradit chladící kapalinu. Mechanik by měl být více než šťastný vám chladící kapalinu vyměnit, a mělo by to být relativně cenově dostupné.
Pokud se rozhodnete práci udělat sami, pamatujte na několik věcí. Za prvé, většina moderních vozidel má zcela uzavřené systémy, což znamená, že by chladící kapalina měla být nahrazena pouze v případě úniku, takže by mohlo být vhodné to nejprve prověřit. Také různé typy antifrizu se nesmí míchat a mohou mít nepříznivý vliv na váš vůz, takže si dejte pozor, abyste získali ten správný.