Elektrická auta v zimě: 7 tipů, jak zvýšit dojezd za studeného počasí

Jedním z důvodů, proč mají elektrická vozidla v zimě kratší dojezd, je ten, že na rozdíl od tradičních spalovacích motorů elektrické motory nevytvářejí odpadní teplo, které by mohlo být využito k ohřevu. Navíc potřeba ohřát tažnou baterii dále spotřebovává další energii.

Různé modely vozidel reagují na chladné počasí různě. Například ve zkoušce ADAC z roku 2022 se Fiat 500e s nejmenší baterií (37 kWh) mezi testovanými účastníky stal vítězem testu, protože při teplotě -7°C zaznamenal snížení dojezdu o 25 % ve srovnání s , zatímco VW ID.3 ztratil ve stejném testu 50 % dojezdu. Později téhož roku začal VW nabízet svým zákazníkům aktualizaci softwaru 2.4, která slibuje snížení spotřeby energie prostřednictvím optimalizovaného tepelného managementu.

Jedno je jisté. V zimě, kdy je venku chladno, tak elektrická auta mají snížený dojezd. Abychom zajistili pohodlnou a bezproblémovou jízdu během mrazivých měsíců, je důležité mít strategii šetření energie jak pro krátké, tak pro dlouhé cesty.

Zde je 7 tipů, jak si plně užít své zimní cesty a jezdit ekologicky.

Vyhřívání sedaček

Namísto tradičního vytápění celého elektromobilu, je efektivnější a ekologičtější způsob využít pouze vyhřívání autosedačky a volantu. Pokud jedete sami, měli byste zapnout topení pouze pro své sedadlo, abyste nemarnili cennou energii.

Ohřejte auto před odjezdem

Vyhřejte si auto doma ještě před odjezdem . Udělejte si zvyk jít k autu, zapnout topení s hrnkem svého ranního espressa nebo cappuccina, než vyrazíte. Auto by mělo být připojeno a aktivně nabíjeno ze stěnové nabíječky. Během této doby odebíráte energii z elektrické sítě místo vybíjení baterie. Je příjemné začít svou cestu v teplém voze, a zároveň také šetříte cennou energii baterie. Stejně postupujte při zastavení na nabíjecích stanicích.

Mnoho elektrických vozidel také nabízí možnost předehřátí pomocí mobilní aplikace a dokonce plánování předehřevu. Tímto způsobem nemusíte ani přerušit svou ranní rutinu. Například pokud bylo vaše auto v noci načasováno k nabíjení pomocí go-e Charger a je stále připojeno k chytré nabíjecí stanici, jednoduše aktivujte proces nabíjení v aplikaci go-e Charger několik minut před odchodem z domu a pak pomocí aplikace pro auto aktivujte předehřev nebo nechte, aby se to stalo automaticky podle plánu.

Topení vyžaduje různé množství proudu v závislosti na vozidle, ale obvykle to není více než 6 A. Nabíječka go-e Charger musí být aktivována pro běžné nabíjení, což znamená, že plánovač, ECO režim, režim Next Trip nebo omezení přístupu RFID by měly být vypnuty. Vozidlo si energii vyžadovanou k nabíjení bere z nabíječky nezávisle, protože vozidlo musí spustit proces nabíjení.

Pokud topení používáte během jízdy, zvolte režim recirkulace. Tím se interiér rychleji zahřeje.

Mimochodem, i bez předehřevu elektrické vozidlo vyprodukuje teplý vzduch velmi rychle, mnohem rychleji než spalovací motor. To vás často ušetří od odstraňování ledu z auta zaparkovaného na ulici.

Kromě toho neponechávejte okna otevřená po dlouhou dobu při jízdě, protože by mohlo dojít k ztrátě tepla.

Používejte tempomat

Další strategií pro optimalizaci výkonu vašeho vozidla v chladném počasí je udržování konstantní rychlosti. To znamená, že byste se měli vyvarovat náhlému zrychlení a agresivnímu brzdění, protože to může rychle vybíjet baterii. Stejný princip platí i pro vozidla s spalovacím motorem – čím méně zrychlujete, tím více paliva šetříte.

V zimě je tempomat nejen pohodlný pro dlouhé cesty na dálnici, ale také skvělým způsobem, jak prodloužit dojezd. S tempomatem můžete nastavit konstantní rychlost, aby vestavěný počítač vašeho elektrického vozidla mohl řídit výstup energie efektivněji.

Zvažte také snížení vaší normální rychlosti. Čím vyšší je rychlost, tím rychleji se baterie vybíjí. Přechod z 120 km/h na 110 km/h již udělá rozdíl.

Plánujte trasy předem

Zima je ideálním obdobím k prozkoumání nových míst, ať už jde o cestu do hor, konečně navštívení těch krásných hradů, o kterých jste jen slyšeli, nebo cestování do jiných měst na kouzelné vánoční trhy. Tyto dobrodružství znamenají, že budete cestovat po neznámých trasách. Abyste si užili svou cestu, doporučujeme, abyste si udělali plán, abyste se neztratili a neztratili baterii tím, že se budete motat kolem a hledat kudy jet.

Pokud potřebujete dodatečné nabíjení během cestování, zvažte zařazení jedné nebo dvou nabíjecích stanic do svého itineráře. Mnoho elektrických vozidel nabízí vyhledávání nabíjecích stanic prostřednictvím navigačního systému. Existují také mobilní aplikace navržené k tomu, aby vám pomohly tyto nabíjecí stanice najít. ChargePoint například nejen poskytuje informace o umístění nabíjecích stanic, ale také ukazuje blízká zařízení, jako jsou restaurace, muzea a supermarkety. To vám umožňuje naplánovat pohodlnou zastávku na oběd nebo prohlídku zajímavých výstav, zatímco se váš vůz nabíjí.

Nabíjejte na nejvyšší úroveň

V létě možná věnujete plnému nabití baterie svého elektrického vozidla jen málo pozornosti. Nicméně, když přijde zima, zejména pokud jde o váš první zimní provoz elektrického vozidla a nevíte, jak reaguje na nízké teploty, je velmi důležité využít příležitosti a nabít své auto na nejvyšší úroveň.

Pokud plánujete jet více než pár kilometrů tam a zpět ze supermarketu, je dobrý nápad nabíjet až na 100%. Pokud vás čekají pouze krátké cesty v rozsahu 1-3 km, nabíjejte maximálně na 90%, protože auto by nemělo být dlouhodobě nečinné s baterií nabitou na 100%.

Problém je v tom, že v zimě baterie rychleji ztrácí nabití, protože musí tvrdě pracovat na napájení a ohřevu vašeho elektrického vozidla. Představte si uvíznutí v dopravní zácpě s teplotou -8°C a zapnutým topením po dobu 30 minut nebo déle. To vás bude stát hodně bateriové energie. Takže si rozhodně poděkujete za to, že jste ji předešlý večer plně nabili.

S chytrou nabíjecí stanicí můžete pohodlně naplánovat noční nabíjení v aplikaci a dokonce nastavit energetický limit. Po dosažení tohoto limitu se nabíječka zastaví. Mnoho vozidel lze také konfigurovat prostřednictvím displeje nebo aplikace tak, aby se nabíjely pouze na 90% nebo 100%. Ale ne každé elektrické auto tuto možnost nabízí. A 95%, například, často není možné.

Navíc můžete využít flexibilní tarify elektřiny. Tyto tarify umožňují vozidlu nabíjet, když je celková spotřeba elektřiny ve vaší oblasti nebo zemi nejnižší. Nabíječka vybavená integrovanými poskytovateli elektřiny, jako je go-e Charger, neustále sleduje ceny elektřiny v reálném čase a zahajuje nabíjení během nejefektivnějších období. To je jen jeden způsob, jak můžete s touto chytrou nabíjecí stanicí šetřit peníze.

Využijte režim ECO

Režim ECO u elektrického vozu funguje podobně jako energetické úsporné režimy elektronických zařízení, kde omezuje maximální spotřebu energie. To znamená, že elektrické vozidlo používá omezené množství energie i při silném zrychlování a tím spotřebovává méně energie. S režimem ECO můžete ujet delší vzdálenost na jedno nabití.

Navíc režim ECO může udělat vaše vozidlo bezpečnější pro jízdu v zimě. Snížením výkonu motoru vozidlo zrychluje pomaleji, což snižuje šanci na skluz kol na ledu nebo zasněžených silnicích.

Takže před nastupující zimou je dobrý nápad přečíst si manuál vašeho vozu, abyste porozuměli, jak efektivně používat režim ECO a co nejvíce využít svého elektrického vozu v chladném počasí.

Udržujte své elektrické auto v teple

Možná nemáte vždy možnost volby mezi venkovním parkováním a garáží, ale pokud je volba možná, garáž je tou správnou volbou. Relativně teplejší prostředí v garáži pomáhá udržovat nabití vaší baterie po delší dobu.

Pro efektivní nabíjení by měla být baterie při provozní teplotě. Nabíjení večer po vaší jízdě je účinnější než ráno před vaší cestou. Nicméně je lepší nabíjet při nízké úrovni výkonu, aby nedošlo k přetížení sítě. Pravděpodobně nejste jediný, kdo v tento okamžik nabíjí své auto 🙂 Mimochodem, ani rychlé nabíjení nedokáže zázrak, pokud začnete s chladnou baterií. Když teplota baterie klesne mimo optimální rozsah, správa baterie snižuje nabíjecí výkon, aby chránila baterii, což má za následek znatelný nárůst doby rychlého nabíjení.

Vyhněte se krátkým cestám s prodlouženými obdobími nečinnosti. Například, pokud plánujete silniční výlet s několika zastávkami na prohlídky, které zahrnují dlouhé přestávky, mějte na paměti, že tyto dlouhé přestávky mohou způsobit ochlazení interiéru a baterie vozu. V důsledku toho může být nutné opakovaně ohřívat jak interiér, tak baterii, což vede k energetické neefektivitě.

Bonus tipy

Zlehčete zátěž, vozte ve svém kufru auta jen to, co skutečně potřebujete . Například autosedačku nebo zvedák, který pro tuto cestu nepotřebujete, nebo bednu s nápoji z poslední nákupní cesty, to vše můžete nechat doma.

Když zbytečně zatížíte kufr věcmi, váš vůz se stane těžším a musí pracovat více, aby se pohyboval, což znamená rychlejší spotřebu baterie. Takže pokud chcete ušetřit peníze za nabíjení a nechcete zbytečně plýtvat energií, měli byste si nechat pouze to, co skutečně potřebujete.

Tepelné čerpadlo v elektrických vozech snižuje spotřebu energie použitím tepla z baterie k ohřevu vozu. To šetří energii a zvyšuje dojezd vašeho vozu, zejména v chladném počasí. Nicméně taková čerpadla často představují další náklady jako volitelnou funkci.

Co potřebujete vědět o rekuperativním brzdění v zimě Možná se ptáte, proč jsme do tohoto seznamu nezařadili rekuperativní brzdění. Vždyť tato funkce je známa tím, že dokáže kouzelně zvýšit dojezd, že ano? Když jde o jízdu v zimě, není to úplně ten případ.

V zimě je lepší omezit schopnost rekuperativního brzdění, abyste se vyhnuli nebezpečným situacím. Kromě toho je rekuperace slabší při nízkých teplotách.

Nextmove provedl test na ADAC Driving Safety Centre v Lipsku-Halle, aby zkoumal chování vozidel při brzdění a obnovování energie na testovacích tratích připomínajících zasněžené povrchy. Některá vozidla byla vybavena zimními pneumatikami, jiná celoročními pneumatikami.

Hlavním zjištěním testu je, že při nízkých rychlostech, do 40 km/h, má rekuperativní brzdění jen minimální účinek . Od rychlosti 50 km/h je však patrný značný rozdíl. Vozidla s pohonem zadních kol se často stávají nestabilními a dokonce se převrací při silném rekuperativním brzdění. Použití běžných mechanických brzd bez rekuperace naopak výrazně zlepšuje stabilitu testovaného vozidla. Takže, zda použijete rekuperativní brzdění nebo ne, závisí velmi na rychlosti, kterou jedete, a podmínkách na silnici.

Rekapitulace 

Abyste zvýšili dojezd vašeho elektrického vozidla v zimě, můžete:

  • zvolit ohřev sedačky namísto ohřevu kabiny
  • před zahájením zimní cesty předehřát kabinu
  • používat tempomat k udržení konstantní rychlosti
  • plánovat cesty do nových lokalit dopředu
  • nabíjet baterii na 100% před dlouhými cestami
  • pokud je to možné používat ekonomický režim vozu
  • parkovat v garáži namísto venku

Různí výrobci mají své vlastní unikátní funkce, a dokonce i něco tak běžného jako ekonomický režim může pracovat odlišně u jednoho vozidla než u jiného. Například vozidla Tesla mají volitelnou funkci nazývanou Režim dojezdu. Když aktivujete tuto funkci, omezujete například výkon pro klimatizaci a vypínáte charakteristická světla Tesly k úspoře energie. A pokud řídíte Teslu s pohonem všech kol, optimalizuje také rozdělení točivého momentu mezi motory k maximalizaci dojezdu.

Seznamte se s tím, co vaše vozidlo dokáže, a využijte to k svému prospěchu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *