Rok 2025: legislativní změny a výhody pro řidiče elektroaut

legislativa elektroauta

Rostoucí počet elektromobilů na silnicích jde ruku v ruce s novou legislativou a podporou, která má řidičům usnadnit život s elektrickým či hybridním vozem. V roce 2025 vstupuje v platnost několik důležitých změn – týkají se zejména budování nabíjecích stanic, poplatků a úlev pro elektromobily, ale i širší strategie Evropské unie ke snížení emisí. Podívejme se přehledně na nejdůležitější legislativní novinky roku 2025, které ovlivní majitele elektromobilů a hybridů.

Domácí nabíjení: elektromobil připojený k nabíjecí stanici (wallboxu) v garáži. V roce 2025 roste důraz na rozšiřování dobíjecí infrastruktury i mimo domov.

Povinné nabíječky u budov a více dobíjecích míst

Nejvýraznější změnou je nová povinnost instalovat nabíjecí stanice u budov s většími parkovišti. Podle novelizovaného stavebního zákona musí každá nebytová budova s více než 20 parkovacími místy nejpozději do 1. ledna 2025 mít alespoň jednu funkční dobíjecí stanici pro elektromobily. Tato povinnost se nevztahuje jen na nové stavby, ale i na stávající objekty – například obchodní centra, kancelářské budovy, veřejná parkoviště. Cílem je zajistit, aby s rostoucím počtem elektroaut rostla i dostupnost nabíjení. Za nesplnění hrozí pokuta až 400 000 Kč, takže majitelé budov mají silnou motivaci dobíječky vybudovat.

Kromě toho platí už dříve schválená pravidla pro nové budovy: novostavby s více než 10 parkovacími stáními musí mít alespoň přípravu (kabelovod) pro nabíječky na každé páté místo a u nebytových navíc minimálně jednu nabíječku už při výstavběc. To znamená, že nové bytové domy, administrativní objekty či třeba parkovací domy se už projektují s ohledem na budoucí dobíjení elektroaut. Legislativa tak napředuje kupředu, aby infrastruktura nezdržovala nástup elektromobility.

Pro řidiče to v praxi znamená, že nabíjení bude dostupnější – v následujících měsících a letech výrazně přibude veřejných nabíječek u obchodů, úřadů, sportovišť a dalších míst, kde parkujeme. Odpadne tak částečně obava „kde budu nabíjet?“, protože dobíjecí stanice budou prakticky všude tam, kde dnes benzínky, ba dokonce i na místech, kde auto běžně necháváme stát delší dobu (obchodní centra, parkoviště zaměstnavatelů apod.).

Elektromobil, hybrid, nebo zůstat u benzínu

Elektromobil, hybrid, nebo zůstat u benzínu? Co se vyplatí v roce 2025

adminČvn 4, 202511 min read

Mnoho řidičů dnes řeší dilema: Jaké auto si pořídit příště? Má dávat smysl elektromobil s moderní technikou a nízkým provozním…

Nové elektromobily a hybridy roku 2025

Nové elektromobily a hybridy roku 2025: přehled novinek

adminČvn 3, 2025
Top 10 vozů s nejnižší spotřebou

Top 10 vozů s nejnižší spotřebou: Vyberte si nejefektivnější vůz na trhu

adminBře 7, 2025

Úlevy a zvýhodnění pro elektromobily i hybridy

Stát i obce se snaží motivovat přechod na ekologičtější vozidla finančními úlevami. Tyto výhody pokračují i v roce 2025:

  • Dálniční poplatky: Elektromobily (a vodíková auta) jsou i nadále osvobozeny od dálniční známky – mohou dálnice používat zdarma. Řidiči běžných aut si naopak připlatí, protože cena roční známky 2025 vzrostla na 2 440 Kč, ovšem elektromobilisté neplatí nic. Plug-in hybridy s emisemi do 50 g/km mají nadále 50% slevu z poplatku (potřebují tzv. EL značku). To znamená výraznou úsporu pro majitele elektroaut, zejména ty, kteří jezdí často po dálnicích.
  • Parkování ve městech: Mnoho měst (včetně Prahy, Brna aj.) umožňuje elektromobilům s přidělenou EL značkou parkovat zdarma nebo za symbolický poplatek v modrých a fialových rezidentních zónách. Pro majitele elektroauta to znamená bezplatné parkování tam, kde ostatní platí značné částky. Tato výhoda se obvykle vztahuje i na plug-in hybridy (s EL značkou, tj. emisemi do 50 g CO₂/km). Je však třeba většinou vyřídit si parkovací oprávnění na úřadě, ale bez poplatku.
  • Daňové úlevy: Podnikatelé provozující elektromobily či hybridy mají osvobození od silniční daně. Při pořízení elektromobilu se také neplatí jednorázová ekologická daň (odvádí se u převodu starších vozů se spalovacím motorem nesplňujících emisní normy). Elektromobily tak mají nulové tyto poplatky, zatímco starší diesely/benzíny platí až 10 000 Kč. Tím stát motivuje firmy obnovovat flotily ekologičtějšími auty.
  • Dotace na dobíjení: Majitelé elektromobilů mohou stále využít příspěvek 30 000 Kč na pořízení domácí nabíječky (wallboxu). Tento program (z fondů na podporu čisté mobility) pomáhá pokrýt část nákladů na instalaci nabíjecího bodu doma. Díky tomu si více řidičů může pohodlně nabíjet přes noc v garáži či na příjezdové cestě. Kromě toho stát podporuje i firmy a municipality – například obce či kraje mohou čerpat dotace na nákup elektromobilů do svých vozových parků. Pro soukromé fyzické osoby přímé dotace na koupi elektromobilu zatím (na rozdíl od některých jiných zemí) vypsány nejsou, zvýhodnění se děje skrze zmíněné úlevy.

Zjednodušeně řečeno, řidiči elektromobilů v ČR v roce 2025 ušetří na provozních poplatcích: neplatí dálniční známku, často neplatí parkovné, podnikatelé neplatí silniční daň, a navíc mohou získat příspěvek na infrastrukturu. Tyto výhody významně snižují náklady spojené s vlastnictvím elektroauta oproti konvenčnímu vozu. U hybridů (zejména plug-in hybridů) jsou některé úlevy částečné – např. zmíněná poloviční sleva na dálniční poplatek – protože produkují nízké, nikoli nulové emise.

Emisní limity EU a strategie do budoucna

Legislativa na národní úrovni doplňuje širší změny, které přichází z Evropské unie. Od roku 2025 vstupují v platnost přísnější emisní normy EU, které tlačí automobilky ke snižování emisí CO₂ u prodávaných aut. Výrobci mají přidělené flotilové emisní limity – pokud je překročí, platí vysoké pokuty. Nové normy 2025 proto de facto nutí automobilky prodávat více elektromobilů, aby kompenzovaly emise spalovacích aut. Tento tlak už přináší výsledky: značky zavádějí dostupnější modely EV a zlevňují elektrické verze, aby nalákaly širší okruh zákazníků a vyhnuly se sankcím. Podle analýz by díky tomu mohl poklesnout rozdíl v pořizovací ceně mezi elektroauty a klasickými vozy – výrobci budou muset cenově více vyhovět poptávce běžných spotřebitelů.

Z dlouhodobého pohledu EU trvá na cíli zásadně snížit emise z dopravy. Je schváleno, že od roku 2035 se v EU budou moci prodávat už jen auta s nulovými emisemi (prakticky elektromobily či vozy na vodík) – s výjimkou velmi malého podílu syntetických paliv pro speciální případy. Rok 2025 je tedy dalším krokem v této strategii: zpřísnění normy je předstupněm postupného ukončení prodeje běžných spalovacích aut. Pro řidiče to znamená, že investice do elektromobilu či úsporného plug-in hybridu je do budoucna jistější sázka – regulace budou neúprosně zvýhodňovat bezemisní provoz. Například se plánují nízkoemisní zóny ve městech (vjezdy jen pro auta s nízkými emisemi), vyšší zdanění fosilních paliv, apod. Už nyní v ČR platí, že elektromobily nemusejí platit poplatek při registraci staršího auta (tzv. ekologická daň) a podobných zvýhodnění bude přibývat.

Shrnutí: V roce 2025 se právní prostředí posouvá vstříc elektromobilitě. Nové povinnosti pro budovy zajistí hustší síť dobíjecích stanic, takže nabíjení bude dostupnější než kdy dříve. Finanční výhody pro majitele elektroaut – od nulových dálničních poplatků přes bezplatné parkování až po dotační programy – činí provoz elektromobilu levnějším a pohodlnějším. A evropské emisní limity tlačí celý trh k elektromobilům, což v konečném důsledku znamená širší výběr modelů a postupně klesající ceny. Pro běžné řidiče a začátečníky je tak stále atraktivnější alespoň zvážit, zda příští vůz nebude na elektrický pohon – legislativa jim to totiž chce co nejvíce ulehčit.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *