Jak BYD předběhlo Teslu a stalo se nejprodávanější značkou elektromobilů v Evropě

BYD vs Tesla

Raketový vzestup BYD

Čínský výrobce BYD se během posledních let z outsidera proměnil v jednoho z nejvlivnějších hráčů na poli elektromobility. Ještě před několika lety znali jeho jméno především domácí zákazníci v Asii, dnes však udává tempo celému globálnímu trhu. V červenci 2025 BYD zaznamenal v Evropě registraci 13 503 nových vozidel, což znamenalo meziroční růst o 225 %. Pro srovnání – Tesla, která bývala dominantním hráčem, ve stejném období prodala jen 8 837 aut, tedy o 40 % méně než loni. Tento dramatický posun ukazuje, že preference evropských zákazníků se mění rychleji, než mnozí analytici očekávali.

BYD svou pozici posiloval postupně. Už na začátku roku 2025 bylo patrné, že jeho modely si získávají stále větší oblibu. V dubnu se prodeje začaly stabilně držet nad úrovní Tesly a od té doby čínská značka přebírá vedení nejen v měsíčních, ale i čtvrtletních statistikách. Tento trend ukazuje, že se nejedná o náhodný výkyv, ale o dlouhodobou změnu dynamiky trhu.

Zatímco Tesle v Evropě zbyl tržní podíl pouhých 0,8 %, BYD se vyšplhal na 1,2 %. Na první pohled může rozdíl vypadat malý, ale v kontextu miliardového trhu jde o obrovský skok. Znamená to, že BYD má dnes v Evropě o polovinu větší váhu než Tesla, a navíc si buduje pověst značky, která dokáže nabídnout moderní technologie za dostupnější cenu.

Produkce baterií

Produkce baterií pro elektromobily jede naplno – a možná až moc

adminZář 1, 20259 min read

Celosvětový boom baterií nabírá na obrátkách. Výroba akumulátorů pro elektromobily i velká energetická úložiště se dostala do fáze, kdy nabídka…

legislativa elektroauta

Rok 2025: legislativní změny a výhody pro řidiče elektroaut

adminČvn 5, 2025
Elektromobil, hybrid, nebo zůstat u benzínu

Elektromobil, hybrid, nebo zůstat u benzínu? Co se vyplatí v roce 2025

adminČvn 4, 2025

Kdo je vlastně BYD?

BYD neboli Build Your Dreams je společnost, která začínala jako výrobce baterií a postupně se přeorientovala na automobilový průmysl. Díky tomu má BYD obrovskou výhodu – dokonalou kontrolu nad výrobním řetězcem od bateriových článků až po finální montáž vozu. Tento vertikálně integrovaný model snižuje náklady a umožňuje reagovat na výkyvy trhu rychleji než tradiční automobilky.

Mezi nejoblíbenější evropské modely patří:

  • BYD Dolphin/Seagull – kompaktní a cenově nejdostupnější elektromobil v nabídce.
  • BYD Seal U – vůz, který se v červnu 2025 stal nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě.
  • BYD Atto 3 – kompaktní SUV, které si získává rodiny hledající moderní a praktický elektromobil.

Na evropském trhu se prosazují zejména modely Dolphin/Seagull, Seal U a Atto 3. Dolphin, známý také jako Seagull, je malý městský elektromobil, který oslovuje zákazníky svou cenou a jednoduchostí. Seal U se v červnu 2025 stal nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě, což dokazuje, že BYD umí uspět nejen v čisté elektromobilitě, ale i v segmentu PHEV. Atto 3 je pak kompaktní SUV, které se hodí do evropských měst a láká rodiny hledající praktičnost i styl.

Velkým trumfem je také expanze výroby do Evropy. Nový závod v Maďarsku pomáhá snižovat logistické náklady a umožňuje lépe čelit dovozním clům. Díky tomu se vozy BYD stávají ještě konkurenceschopnějšími a mohou být rychleji dodávány zákazníkům. Jak zdůraznil šéf společnosti Wang Chuanfu: „Naší největší silou je 110 tisíc inženýrů, kteří každý den pracují na inovacích.“ To je vzkaz nejen konkurenci, ale i zákazníkům, že BYD bere svou roli technologického lídra vážně.


Tesla ztrácí dech

Tesla byla dlouhá léta ikonou elektromobility. Elon Musk dokázal proměnit sen o elektrických autech v realitu, která změnila automobilový průmysl po celém světě. Modely Y a 3 se staly symbolem moderní dopravy a ještě donedávna kralovaly evropským žebříčkům. Jenže rok 2025 přinesl studenou sprchu – prodeje padají, tržní podíl se zmenšuje a konkurence sílí.

Model Y sice zůstává nejprodávanějším elektromobilem v Evropě za první polovinu roku, ale celkové počty prodaných kusů jsou mnohem nižší než dříve. Podobně Model 3, kdysi vlajková loď Tesly, ztrácí dech v souboji s levnějšími a novějšími modely čínské konkurence. Důvodů je hned několik: chybějící inovace, přílišná cenová politika a také Muskova kontroverzní vystoupení v politice i médiích, která v Evropě značce rozhodně neprospívají.

Tesla nyní sází na nový model, který by měl být dostupnější a určený pro masový trh. Tento vůz by mohl přijít na konci roku 2025 a měl by přinést naději na návrat značky na špičku. Otázkou však je, zda to bude stačit, protože konkurence nespí. BYD, ale i další čínské značky, neustále představují nové modely a posouvají hranici cenové dostupnosti. Tesla tak stojí před velkou výzvou – buď se dokáže přizpůsobit, nebo riskuje, že její zlatá éra bude minulostí.


EV boom ve světě

Celosvětové prodeje elektromobilů v roce 2025 rostou závratným tempem. Jen za první pololetí se prodalo více než 9,1 milionu kusů, což je o 28 % více než v loňském roce. Elektromobily tak tvoří už čtvrtinu všech nově prodaných aut a tento podíl bude dále růst.

Lídrem trhu je jednoznačně Čína, kde se prodalo 5,5 milionu vozidel. Evropě patří druhé místo s více než dvěma miliony prodaných aut, což znamená meziroční nárůst o 26 %. Zajímavé je, že růst není rovnoměrný – zatímco země jako Německo, Velká Británie či Španělsko hlásí přírůstky mezi 30 až 85 %, jiné trhy rostou pomaleji. Přesto je jasné, že Evropa se stává hlavním tahounem globální poptávky.

Zatímco v USA brzdí rozvoj elektromobility nejasná legislativa a ve Francii došlo k poklesu kvůli omezeným dotacím, Čína i Evropa pokračují v rychlé transformaci. Do hry vstupují i nové značky a technologie – od levnějších baterií až po inovativní výrobní procesy. Pokud se současný trend udrží, do roku 2030 by mohla elektromobilita zcela změnit podobu automobilového průmyslu a z klasických spalovacích aut se stane minoritní segment.


Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *